Rabu, 31 Oktober 2012

MUKADIMAH


Peranan Bahasa Melayu dan Bahasa Inggeris pada masa kini telah memberikan wacana baru dalam bidang pendidikan setelah beberapa usaha yang telah dijalankan oleh pihak Kementerian Pelajaran bagi memperkasakan kedua dua bidang bahasa tersebut.


Bahasa Melayu merupakan bahasa kebangsaan di negara ini.Oleh itu wajarlah bahasa ini dimartabatkan dan diperkasakan supaya ianya dapat berkembang luas dan dapat memeinkan peranannya dalam bidang pendidikan dan dalam jangka masa panjang memberikan nilai nialai tambah dalam bidang bidang yang tertentu.


Bahasa Inggeris pula merupakan bahasa global yang digunakan di seluruh dunia sebagai bahasa komunikasi.ia juga mempunyai peranan yang besar dalam pengunaaan nilai nilai tambah dalam bidang ekonomi yang menjadi tunjang sesebuah negara, Modal insan yang cekap bertutur dalam Bahasa Inggeris sememangnya mempunyai kebolehan dan kelebihan dalam pelbagai aspek.

Oleh itu, langkah kementerian memperkasakan kedua dua bidang bahasa ini amatlah bersesuaian dengan dunia pendidikan pada masa kini yang sentiasa menuntut cabaran cabaran dan iltizam yang tinggi daripada para guru.




Tiada ulasan:

Catat Ulasan